معرفی وبلاگ
حضرت آیت الله خامنه ای در نشست اندیشه های راهبردی ؛ نقش و سهم بانوان را در نظام اسلامی ممتاز و بی بدیل دانستند و خاطر نشان کردند : " نقش بانوان در دوران مبارزه پیروزی انقلاب اسلامی ، بعداز انقلاب بویژه دوره بسیار سخت دفاع مقدس و در عرصه های مختلف ، نقش مؤثر ، ممتاز و بی جایگزینی است که با هیچ معیاری قابل اندازه گیری نیست ." از نگاه رهبر انقلاب اسلامی ، اولین کسی که نقش و جایگاه ممتاز بانوان را درک کرد و زمینه ساز نقش افرینی برجسته زنان در عرصه های مختلف شد ، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.
صفحه ها
دسته
لينك سازمان زنان
لينك دوستان
سايت مراجع تقليد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 889368
تعداد نوشته ها : 1937
تعداد نظرات : 211
Rss
طراح قالب
GraphistThem267

افسران - چگونه نماز شب بخوانيم +لينك دانلود پاورپوينت

 

نماز شب باعث صحّت بدن و كفّاره گناهان روز و برطرف كننده وحشت قبر است رُوي را سفيد و بُوي را پاكيزه و روزي را جَلْب مي نمايد و آنكه مال و پسران زينت حيات دنيايند و هشت ركعت نماز در آخر شب با نماز وتر زينت آخرت است...

 

 

دوشنبه دوم 11 1391 11:50

 

افسران -  فوايد نماز شب

فوائد نماز شب خواندن ....

 

1) باعث خشنودي خدا و دوستي ملائكه است.

2) باعث مباهات خداوند بر فرشتگان است.

3) باعث درخشش براي اهل آسمان همانند ستارگان است.

4) باعث روشني دل است.

5) باعث استجابت سريع دعا است.

6) باعث پزيرش توبه و پاك شدن از گناهان از جانب حضرت حق است.

7) باعث كفاره گناهان است.

8) باعث زيبايي صورت و شادابي چهره و نوراني شدن آن در طول روز است.

9) باعث سلامتي و تندرستي و رفع انواع بيماريهاي جسمي و روحي است.

10) باعث از بين رفتن غم و اندوه و تقويت نور چشم است.

11) باعث تمسك يافتن به اخلاق انبياء و اولياي خداوند است.

12) باعث انجام دادن سنّت پيامبران و صالحان است.

13) باعث تابش نور خدا به او مي‌شود.

14) باعث مهر و محبت و محبوب القلوب شدن بين مردم است.

15) باعث افزايش عمر است.

16) باعث جلب رزق و روزي فراوان و ادعاي قرض است.

17) باعث نوعي صدقه است.

18) باعث نوشته شدن چهار ثواب بزرگ براي خود است.

19) خداوند نه صف از ملائكه پشت سر نمازگزار قرار مي‌دهد.

20) كليد رفتن به بهشت و جواز عبور از پل صراط است.

21) زينت آخرت و نور مؤمن در آخرت است.

22) نماز شب همچون سايباني در روز قيامت است بر سرش.

23) نماز شب لباس بدن نمازگزار است در روز قيامت درحاليكه همه عريانند.

24) نماز شب در روز قيامت همچون نوري در برابرش است و چشم نمازگزار نماز شب در روز قيامت شادمان است.

25) نماز شب ميان شخص نمازگزار و آتش جهنم همچون حائلي فاصله مي‌گذارد.

26) ميزان اعمال خوب نمازگزار در روز قيامت سنگين است.

27) نماز شب همچون تاجي در روز قيامت است بر سرش.

28) چراغي است براي تاريكي قبر و برطرف كننده وحشت تاريكي قبر است.

29) نماز شب همچون مشعلي نوراني است در تاريكي قبر

30) نماز شب، نمازگزار را از عذاب قبر ايمن مي‌كند و برات آزادي از آتش جهنم است.

 

 

سه شنبه شانزدهم 8 1391 13:32

 

افسران - خواص طبي نماز

 

 

برخي از كارشناسان معتقدند نماز خواندن تنها غذاي روح انسان نيست , بلكه جسم انسانها را نيز تقويت مي كند و آنها را در مبارزه با مشكلات روزمره ياري مي دهد . وقتي چشمها در حالت نماز ثابت مي ماند جريان فكر هم خود به خود آرام شده و در نتيجه تمركز فكر افزايش مي يابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصي مانند نزديك بيني مي شود و به لحاظ رواني اين حالت باعث افزايش مقاومت عصبي فرد شده و بيي خوابي و افكار ناآرام را از انسان دور مي كند.

ايستادن در حالت نماز باعث تقويت حالت تعادلي بدن شده و قسمت مركزي مخچه كه محل كنترل اعمال و حركات ارادي است را تقويت مي كند و اين عمل باعث مي شود فرد با صرف كمترين نيرو و انرژي به انجام صحيح حركات بعدي بپردازد. نماز قسمت فوقاني بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقويت كرده و آن را در حالت مستقيم نگاه مي دارد. تقويت احشاء و ماهيچه هاي شكم , حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع يبوست مزمن سوء هاضمه و بي اشتهايي از ديگر خواص نماز خواندن و ركوع در نماز است.كارشناسان مي گويند در حالت ركوع ماهيچه هاي اطراف ستون مهره ها منبسط مي شود كه در متعادل و آرام كردن سمپاتيك موثر است.

 

 

 

سه شنبه دوم 8 1391 12:1

اذان و اقامه,اذان,اقامه

 

چرا پيش از نماز، اذان و اقامه مستحب است؟

از رسول خدا صلي الله عليه واله پرسيدند: چرا پيش از نماز اذان و اقامه مستحب است، ولي در مورد عبادات ديگر چنين نيست؟

حضرت فرمود: به خاطر اين كه نماز، شبيه حالتهاي مختلف انسان در قيامت است. اذان به «نفخه ي اوّل» شباهت دارد كه با نفخه ي اوّل (و دميدن اسرافيل در صور) همه ي مردم مي ميرند و از همين جاست كه نشستن و سجده كردن بعد از اذان، مستحب است، (سجده اشاره به مرگ و بازگشت انسان به خاك و زمين است) و اقامه ي نماز، شبيه «نفخه ي دوّم» است (كه با دميدن اسرافيل در صور، در مرتبه ي دوّم، مردگان زنده مي شوند) كه خداي متعال فرمود: «وَاستَمِع يَومَ يُنادِ المُنادِ مِن مَّكانٍ قَرِيبٍ»1 و گوش فراده و منتظر روزي باش كه منادي از مكاني نزديك ندا مي دهد.

و قيام در نماز مانند برخاستن مردم از قبرهاست چنانكه فرمود: «يَومَ يَقُومُ النّاسُ لِرَبِّ العالَمين»2 روزي كه مردم در پيشگاه پروردگار جهانيان مي ايستند.

و بلند كردن دستها هنگام گفتن تكبيرة الاحرام، شبيه دست دراز كردن براي گرفتن نامه ي اعمال در قيامت است، كه خداي بزرگ فرمود: «إِقرأ كِتابَكَ كَفي بِنَفسِكَ اليَومَ عَلَيكَ حَسيباً»3 (و به او مي گويي) كتابت را بخوان، كافي است كه امروز، خود حسابگر خويش باشي.

و ركوع نماز، به خضوع خلايق در پيشگاه خالق شباهت دارد؛ چنانكه فرمود: «وَ عَنَتِ الوُجُوهُ لِلحَيِّ القَيُّومِ»4 و (در آن روز) همه ي چهره ها در برابر خداوند حيّ قيّوم، خاضع مي شود.

و سجودِ نماز، شبيه سجود بندگان براي خداي جهان (در قيامت) است كه فرمود: «يَومَ يُكشَفُ عَن ساقٍ وَ يُدعَونَ اِلَي السُّجُودِ» 5 (به خاطر بياوريد) روزي را كه ساق پاها (از وحشت) برهنه مي گردد و دعوت به سجود مي شوند.

و تشهّدِ نماز شباهت دارد به زانو زدن خلايق در پيشگاه خداي متعال در روز قيامت.

 

منبع: تهراني،عبدالحسين،اسرارالصلوه،ص40-41

 

 

دسته ها : نماز - متفرقه ديني
دوشنبه ششم 6 1391 12:40

 

نماز شب و آثار آن در دنيا

 

نماز شب

 

 

آثار نماز شب در دنيا

نماز شب كه يكي از عبادات خالص اولياي خدا و از برنامه هاي سازنده اسلامي به شمار مي رود انسان را به وادي معنويات نزديكتر مي كند. نماز شب درس خودسازي و خلوت كردن با خالق خود را كه از نيازهاي طبيعي انسان است به انسان مي آموزد ،نماز شب تاثير بسزايي در سه عالم دارد هم در دنيا و هم در برزخ و هم در قيامت.

 

تاثير نماز شب در دنيا، ابعاد گسترده اي دارد هم تاثير در زندگي شخصي و اجتماعي و سياسي، و هم تاثير در باطن و ظاهر انسان دارد.نماز شب رفع  مشكلات و گرفتاري و رفع بيماري هاي روحي و جسمي را نيز در برمي گيرد.

 

در اينجا چند نمونه از احاديثي كه از معصومين عليهم السلام در مورد آثار نماز شب رسيده است را بيان مي كنيم:

 

1- بازداشتن از گناه

يكي از آثار نماز شب بازداشتن انسان از گناه است.بهترين وسيله اي كه مانع گناه انسان مي شود و قرآن كريم و روايات ائمه معصومين عليهم السلام آن را امضا كرده است نماز است.

رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند:  « فإنّ صلاة اليل مِنهاةٌ عنِ الاثم؛ نماز شب  انسان را از گناه باز مي دارد.»

 

بعضي ها به نماز يوميه اكتفا مي كنند و مي گويند همين نماز ما را بيمه مي كند لازم نيبست كمه نماز شب بخوانيم و يا اهميت نمي دهند. مي بينيم كه اولياي خدا كه پاك هستند  و گرفتار گناه نشدند به وسيله همين نماز يوميه  و نماز شب است. هر كدام از اين ها خواص خود را دارد. بزرگان و مردان شب، انتظار شب را مي كشند. اگر گناه و خطايي در طول روز انجام  دهند نماز شب آن را پاك مي كند. مكمل نماز يويميه ، نماز شب است.

 

امام باقر عليه السلام فرمودند: «إنما جُعِلَت النّافلةُ لِيُتَمِّ بها ما أفسَدَهُ من الفريضة؛ همانان (نماز) نافله را به خاطر اين جهت قرار دادند كه جبران فساد نمازهاي واجب را كند.» (1)

 

2- ريزش گناهان

 

يكي ديگر از آثار نماز شب ريزش گناهان است.نماز حسنه اي است كه در دل هاي مومنين وارد شده و آثار معصيت و تيرگي هايي كه دلهايشان از ناحيه سيئات كسب كرده از بين مي برد.

در قرآن كريم آمده است: «و اقم الصلوة  طرفي النهار و زلفا من اليل ان الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكري للذكرين؛ نماز بگزار در آغاز و انجام روز و ساعاتي از شب، زيرا نيكي ها بديها را از ميان مي برند اين تذكري است براي انها كه اهل تذكرند.» (2)

 

اين نشان دهنده اهميت و تاثير و قدرت نماز است و اين يك فضل و لطف الهي است در حق بندگان. خداوند  دوست ندارد  بندگانش آلوده به گناه شوند و اگر هم گناه كردند براي محو آن گناه به ما دستور داده نماز بخوانيد . اين به اين معنا نيست كه ما گناه كنيم بعد نماز بخوانيم تا آن گناه از بين برود بلكه اين يك فرصت و امتياز و فضلي است براي بندگان  كه اگر سهوا گناه نمودند و اصرار  بر گناه نداشتند از آن استفاده نمايند.

 

امام صادق عليه السلام مي فرمايد:  « صلاة المومن باليل تذهب بما عمل من ذنب بالنهار؛ نماز شب گناهاني را كه مومن در روز مرتكب شده است را از بين مي برد.»(3)

 

3- رفع مشكلات و گرفتاريها

يكي ديگر از آثار نماز شب رفع مشكلات و گرفتاريها است،در حديثي از رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم آمده است: «اي مردم هيچ كس از شما نيست مگر اينكه مشكلات و گرفتاريها همچون كمربندي او را محاصره كرده است. پس زماني  كه دو سوم شب گذشت و يك سوم آن باقي ماند ملكي بر او وارد مي شود و به او مي گويد: ذكر خدا بگو كه صبح نزديك است. پس چنانچه او حركت كرد و ذكر خدا را گفت يك گره از گرفتاريهايش گشوده مي شود و اگر او بلند  شد و وضو گرفت و داخل نماز شد همه گرفتاريها از او گشوده مي شود پس صبح مي كند در حالي كه همچون مردمك چشم (روشن و پاكيزه) گرديده است.»(4)

 

4- كسب نور دائم از بيداري شب

حضرت عيسي مي فرمايد: « طوبي للذين يتهجدون من اليل . اولئك الذين يرثون النور الدائم من اجل انهم قاموا في ظلمه اليل؛ خوشا به حال كساني كه شب را بيدار مي مانند . اينانند كه نور دائم را از آن رو كه در تاريكي شب به پا خاسته اند به ارث مي برند.»(5)

 

 

 نماز شب

 

5- نورانيت و زيبايي صورت

رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم مي فرمايد: « من كثرت صلاته باليل حسن وجهه بالنهار؛ هر كه بيشتر نماز شب بخواند هنگام روز زيبا و نوراني است.»(6)

 

6- به اجابت رسيدن دعا

از ديگر آثار نماز شب استجابت دعا است،امام صادق عليه السلام مي فرمايد: « كسي كه در قنوت نمازوتر, چهل مومن و سپس براي خود دعا كند خداوند دعاهاي وي را مستجاب مي گرداند.»(7)

 

7- گشايش درهاي آسمان

از ديگر آثار نماز شب گشايش درهاي آسمان است.حضرت هادي عليه السلام مي فرمود: «گاه هست كه بنده براي نماز شب برخيزد و خواب بر وي غلبه كند چندان كه او را به راست و چپ كشاند و گاهي چانه اش به سينه اش رسد، حق تعالي امر فرمايد كه درهاي آسمان را بگشايند و فرشتگان را ندا دهند كه نظر كنيد كه اين بنده من در راه نزديكي به من چه سختي ها مي كشد در چيزي كه بر وي واجب نساخته ام به اميد سه چيز: يا گناهش را بيامرزم يا توبه روزيش گردانم و يا رزق و روزي او را زياد كنم. اي فرشتگان شما را گواه مي گيرم كه من همه را بدو عطا كردم» (8)

 

8- درمان بيماريها

رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم مي فرمايد: «بر شما باد به اقامه نماز شب، زيرا نماز شب سنتي است از پيامبرتان رسول خدا . نماز شب عادت و رسم صالحان و پاكان است كه قبل از شما بودند و نماز شب موجب دفع بلا و بيماريها و دردها از بدن مي شود.»(9)

 

9- زياد شدن روزي

امام صادق عليه السلام فرمودند:  «نماز شب روزي را جلب مي كند.» (10)

 

10- خوشبويي بدن

امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «صلوه اليل تطيب الريح؛ نماز شب انسان را خوشبو مي كند»(11)

 

كيفيت نماز شب

نماز شب مجموعاً يازده ركعت است:

1. هشت ركعت آن، كه دو ركعت، دو ركعت، مانند نماز صبح خوانده مي شود يعني چهار دو ركعتي به نيت نماز شب مي باشد.

 

2. دو ركعت نماز شفع: بهتر است در ركعت اول آن بعد از حمد، سوره «ناس» و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره «فلق» خوانده شود.

 

3. يك ركعت نماز وتر: بعد از حمد سه بار سوره «توحيد» و يك بار سوره «فلق» و يك بار سوره «ناس» بخوانيم و مي‌توان يك سوره تنها خواند، سپس دستها را براي قنوت به سوي آسمان بالا مي بريم و حاجات خود را از خدا مي خواهيم.

-و براي چهل مؤمن دعا مي كنيم(چهل بار بگوييد ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنينَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمينَ وَ اَلْمُسلِماتْ )

 

-و طلب مغفرت مي كنيم و هفتاد مرتبه مي گوييم: «استغفرالله ربّي و اتوبُ اليه».

از پروردگار خود طلب آمزرش و مغفرت مي كنيم و به سوي او بازگشت مي نمايم.

 

-آن گاه 7 بار مي گوييم «هذا مقامُ العائذٍٍِ بكَ منَ النّارِ»؛ (اين است مقام كسي كه از آتش قيامت به تو پناه مي برد)

 

-و بعد از آن 300 مرتبه مي گوييم: «العفو» و سپس مي گوييم: «ربّ اغفرلي و ارحمني وتُب عَليَّ انّكَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحيم».[4]و سپس ركوع + سجده + تشهد + سلام .در پايان نماز شب تسبيحات فاطمة زهرا (س) را ميگوئيم.

 

-------------------------

1- فضايل و آثار نماز شب، ص56 به نقل از وسائل الشيعه ج 3 ص20

2- هود، آيه 113

3- همان به نقل از ثواب الاعمال، ص100

4- بحارالانوار، ج82، ص223

5- فضايل و آثار نماز شب، ص60 به نقل از ميزان الحكمه ج 10 ص 234

6- همان به نقل از نهج الفصاحه ص 580

7- وسائل الشيعه، ج4، باب 45

8- ثواب الاعمال، ص131

 

شنبه بیست و یکم 5 1391 10:48

اهميت نماز

ارزش و اهميت نماز «بر هيچ مسلماني پوشيده نيست.
نماز از اركان بسيار مهم اسلام است كه بپا داشتن آن باعث رضايت و خشنودي خدا مي‌گردد.
نماز عامل اتصال و ارتباط بندگان با خداست. رابطه‌اي كه نبايد هيچگاه گسسته شود و تا آخرين لحظه عمر بايد پابرجا بماند.

پيامبر اكرم «صلي ‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلم» مي‌فرمايند:
«خداوند نماز را نور چشم» من قرار داده و آنرا محبوب من ساخته است آنطور كه گرسنه را بر طعام و تشنه را به آب مشتاق كرده است.
(از اينهم بالاتر) انسان گرسنه وقتي غذا مي‌خورد سير مي‌شود و هنگاميكه تشنه و آب مي‌نوشد سيراب مي‌گردد ولي من هيچگاه از نماز سير نمي‌شوم .
و نيز فرمود، «اولين عمل بنده كه روز قيامت بدان رسيدگي مي‌شود نماز اوست و اگر پذيرفته شد بقيه اعمال او نيز بررسي مي‌شود ولي اگر نمازش پذيرفتم نشد به اعمال ديگرش هم وقعي نمي‌نهند.

به جز آنچه كه از آيات و احاديث درباره نماز نقل شده، رفتار اولياء خدا نيز اهميت و جايگاه آن را بيان مي‌كند. نماز جزء برنامه انبياء بوده است.

حضرت عيسي (عليه‌السلام) در گهواره هم مي‌گويد خداوند مرا تا زنده هستم به نماز و زكات سفارش كرده است:
(و اوصاني بالصلوه و الزكوه مادمت حيا)

امام حسين (عليه‌السلام) حتي ظهر روز عاشورا در ميدان مبارزه و در برابر تيرهاي دشمن هم نماز را رها نكرد.

حضرت ابراهيم (عليه‌السلام) همسر و كودك خويش را در بيابان‌هاي داغ مكه، كه آن هنگام هيچ آب و گياهي نداشت، مسكن داد و گفت:
خدايا، تا نماز به پا دارند:
اني اسكنت من ذريتي بواد غير ذي زرع ربنا ليقيموا الصلاه .

پيشوايان معصوم ما، هنگام نماز، رنگ خود را مي‌باختند و مي‌فرمودند:
وقت اداي امانت الهي و حضور در پيشگاه و درگاه الهي است .

گرچه بعضي نماز را به طمع بهشت يا ترس از عذاب جهنم مي‌خوانند، اما اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) نماز را نه براي تجارت يا سپري در مقابل آتش، بلكه بخاطر شايستگي خدا براي عبادت، انجام مي‌دهد .
نماز سبب آمرزش گناهان و زدودن آثار لغزش‌هاست .

قرآن، پس از دستور به نماز، مي‌فرمايد:
ان الحسنات يذهبن السيئات .


img/daneshnameh_up/9/9c/namaz.gif

 

دسته ها : نماز
پنج شنبه نوزدهم 5 1391 16:35

 

روح نماز

img/daneshnameh_up/e/ee/namazjebhe.jpgنماز يكي از برترين عبادات است. ارتباط مخصوص بنده با خداوند و ملاقات شيرين و دلنشين عبد با مولاي خود است.
نماز مانند ديگر عبادات ،يك پيكره و اندامي دارد و يك روحي !

پيكر نماز

پيكر نماز عبارتند از: قيام، ركوع، سجود، تشهد،و اذكاري كه در نماز بز زبان جاري ميكنيم، ولي روح نماز ،ياد خداوند است، كه به آن حضور قلب گفته ميشود يعني قلب حاضر باشد همچنان كه در بقيه مخاطبات ومكالمات با افراد قلب حضور دارد يعني انسان توجه به مخاطب خود ومعني سخني كه ميگويد دارد.
بر اين اساس نمازي كه بدون حضور قلب وياد خداوند باشد پيكري بدون روح است كه فقط تشكيل شده از حركاتي و الفاظي !! واصولاًتمام توصيفاتي كه از نماز شده است مانند :« الصلوة معراج المؤمن » «نماز معراج مؤمن است » و يا«الصلوة قربان كل تقي » «نماز نزديك كننده انسان با تقوي به خداوند است» مربوط به نماز با حضور قلب است.
واين سخن از ائمه عليهم السلام رسيده كه :از نماز آن مقداري كه با حضور قلب باشد پذيرفته ميشود
يعني نمازگزار از آغاز تا پايان نماز، بايدكوشش كندخود را به صورت واقعي و حقيقي در محضر پروردگار ببيند و دل را كه حرم پرودگار است به روي غير خدا نگشايد.
او اين نكته را همگي در نظر داشته باشيم كه ريشه همه آثار معنوي اخلاقي و اجتماعي كه عبادات است در يك چيز است :
ياد كردن حق وغير او را از ياد بردن !!!

نماز در قرآن

قرآن مجيد در آيات فراواني ـ حدود هشتاد آيه ـ با تعبير هاي گوناگون درباره اقامه نماز يا حدود و احكام آن سخن گفته است يا از نمارگزاران تمجيد نموده و بي نمازان را سخت توبيخ كرده. بطور مثال به رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ دستور مي دهد:
« وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصلوة وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها » طه؛132
كسان خود را به نماز فرمان بده و بر نماز پايداري كن.
در آيه ديگر مؤمنان را سفارش به نماز مي كند و مي فرمايد:
«قُلْ لِعِبادِيَ الَّذِينَ امَنُوا يُقِيمُوا الصلوة» ابراهيم؛31
به بندگان من كه ايمان آورده اند بگو نماز را به پا دارند.
قرآن مجيد در يك جا به اثر تربيتي و جنبه تقويت روحي نماز اشاره ميكند و مي گويد:
«نمازاز كار بد و زشت باز مي دارد » و در جاي ديگر مي گويد :
«نماز را براي اينكه به ياد من باشي بپادار »
اشاره به اينكه انسان كه نماز مي خواند و در ياد خدا است همواره در ياد دارد كه خداي دانا و بينائي مراقب اوست و فراموش نمي كند كه خودش بنده است.
ذكر خدا و ياد خدا كه هدف تمامي عبادتهاست دل را جلا ميدهد و صفا مي بخشد وآنرا آماده عنايتهاي الهي قرار ميدهد.
اين ياد حق واحساس حضور،اگر به درجه كمالي خود برسد چنانچه كه در اولياء خداوند مشاهده ميشود، زمينه هرگونه توجه به هر چيز يا هر كس يا هر موضوعي را از بين مي‌برد و واقعاً تا انسان از نماز فارغ نشود متوجه غير خدا نخواهد شد.

آداب نماز در روايات:

نماز، آداب و حدودي دارد كه رعايت آن بر نمازگزار لازم و ضروري است و توجه و دقّت در آن نشانگر اهمّيّت دادن او به نماز است.
قرآن به مؤمنين دستور مي دهد:
«يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» اعراف؛31
اي فرزندان آدم! زينتهاي ( مادي و معنوي ) خود را هنگام رفتن به هر مسجدي با خود برداريد.
زينتهاي مادي شامل پوشيدن لباسهاي مرتب، پاك، تميز، شانه زدن موها، به كار بردن عطر و مانند آن مي شود و زينتهاي معنوي، صفات انساني، ملكات اخلاقي، پاكي نيّت و اخلاص را در بر مي گيرد.
امام رضا ـ عليه السلام ـ در اين باره چنين فرموده است:
«هر گاه بخواهي نماز به جاي آوري، در حال كسالت و خواب آلودگي و شتابزدگي و هوا پرستي به نماز نايست، بلكه آن را با آرامش و وقار و هشياري به پا دار. و بر تو باد به افتادگي و فروتني در برابر خداوند بزرگ، بر تو باد به واهمه و پريدگي رنگ، بين بيم و اميد ... همچون برده فراري و سرافكنده در پيشگاه خدا بايست؛ پاهايت را استوار و قامتت را مستقيم بدار و به چپ و راست منگر، گويا او را مي بيني و اگر تو او را نمي بيني او تو را مي بيند؛ و در وقت نماز با ريش خود و با هيچ يك از اعضاي بدنت بازي مكن.»
امام خميني ـ قدّس سرّه ـ درباره رعايت آداب نماز مي نويسد:
«سزاوار است كه نمازگزار با حالت سنگيني و وقار با لباس آراسته و عطرزده ومسواك كرده و موهاي شانه كرده باشد.»
img/daneshnameh_up/b/b8/namazezan.jpg

نماز اول وقت

پاسخ سريع به خواسته بزرگان، نشانه احترام و ادب نسبت به آنان است. از اين رو، افراد نمازگزار به مجرد شنيدن نواي ملكوتي اذان كه اقامه نماز را از جانب خدا اعلان مي دارد، همه كارهاي خويش را تعطيل كرده، به نماز مي ايستند و بويژه به هنگام سحر، خود را پيش از اذان صبح آماده حضور در پيشگاه خدا نموده و زمزمه هاي عاشقانه خويش را با نسيم سحري در هم مي آميزند، چنانچه قرآن درباره آنان مي فرمايد:
«وَ بِالْاََسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» ذاريات؛ 18
و در سحرگاهان از خدا بخشش مي طلبند.
امام باقر ـ عليه السلام ـ فرمود
«إنّ فضل الوقت الأوّل علي الاخر كفضل الاخرة علي الدّنيا»
برتري اول وقت بر ديگر وقتها همچون برتري آخرت بر دنياست.

چند نكته عملي

بعضي ازاموري كه در حضور قلب در نماز تأثيردارد عبارتند از :

  1. هنگام وضو براي نماز به خداوند توجه داشته باشد.
  2. درمواقعي كه در منزل نماز ميخواندمكان مشخص و ثابتي را براي نماز خود قرار دهد،وسعي كند در موقع نماز خلوت باشد.
  3. درنماز از سجاده ، انگشتر عقيق ، و عطر استفاده كند كه رواياتي در استحباب آنها نيز رسيده است.
  4. اذكار نماز را با توجه ادا كند و شمرده نماز بخواند.
  5. از اذكار متنوع استفاده كند.



واز همه مهم تر اينكه برحضور قلب در نماز عزم جدي داشته باشد و در تمام نماز به آن متوجه باشد.

 

دسته ها : نماز
پنج شنبه نوزدهم 5 1391 10:34

چرا بايد خدا را عبادت كنيم؟

و چرا اين عبادت حتما بايد بصورت نماز باشد؟

مگر نماز چه ويژگي‌هايي دارد؟

نماز و اسرار تربيتي آن

 مهر يا حسين كربلا نماز

 • نماز موجب ياد خداست:

ياد خدا بهترين وسيله براي خويشتن داري و كنترل غرايز سركش و جلوگيري از روح طغيان است. «نمازگزار» همواره به ياد خدا مي‏باشد، خدايي كه از تمام كارهاي كوچك و بزرگ ما آگاه است، خدايي كه از آنچه در زواياي روان ما وجود دارد و يا از انديشه ما مي‏گذارد، مطلع و باخبر است و كمترين اثر ياد خدا اين است كه به خودكامگي انسان و هوسهاي وي اعتدال مي‏بخشد، چنان كه غفلت از ياد خدا و بي خبري از پاداشها و كيفرهاي او، موجب تيرگي عقل و خرد و كم فروغي آن مي‏شود.

انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و كردار خود نمي‏انديشد و براي ارضاي تمايلات و غرايز سركش خود حد و مرزي را نمي‏شناسد و اين نماز است كه او را در شبانه روز پنج بار به ياد خدا مي‏اندازد و تيرگي غفلت را از روح و روانش پاك مي‏سازد.

به راستي، انسان كه پايه حكومت غرايز در كانون وجود او مستحكم است، بهترين راه براي كنترل غرايز و خواستهاي مرزنشناس او همان ياد خدا، ياد كيفرهاي خطاكاران و حسابهاي دقيق و اشتباه‏ناپذير آن مي‏باشد. از اين نظر قرآن يكي از اسرار نماز را ياد خدا معرفي مي‏كند: «اقم الصلوة لذكري؛ نماز را براي ياد من بپادار!» (1)

 • دوري از گناه:

نمازگزار ناچار است كه براي صحت و قبولي نماز خود از بسياري از گناهان اجتناب ورزد؛ مثلا، يكي از شرايط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسايلي است كه درآن به كار مي‏رود، مانند آب وضو و غسل، جامه‏اي كه با آن نماز مي‏گزارد و مكان نمازگزار، اين موضوع سبب مي‏شود كه گرد حرام نرود و در كار و كسب خود از هر نوع حرام اجتناب نمايد؛ زيرا بسيار مشكل است كه يك فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقيد شود و در موارد ديگر بي پروا باشد.

گويا آيه زير به همين نكته اشاره مي‏كند و مي‏فرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشأ و المنكر؛ كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه باز مي‏دارد.» (2)

بالاخص اگر نمازگزار متوجه باشد كه شرط قبولي نماز در پيشگاه خداوند اين است كه نمازگزار زكات و حقوق مستمندان را بپردازد؛ غيبت نكند؛ از تكبر و حسد بپرهيزد؛ از مشروبات الكلي اجتناب نمايد و با حضور قلب و توجه و نيت پاك به درگاه خدا رو آورد و به اين ترتيب نمازگزار حقيقي ناگزير است تمام اين امور را رعايت كند. روي همين جهات، پيامبر گرامي ما(صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) مي‏فرمايد: نماز چون نهر آب صافي است كه انسان خود را در آن شست و شو دهد، هرگز بدن او آلوده و كثيف نمي‏شود. همچنين كسي كه در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواندو قلب خود را در اين چشمه صاف معنوي شست و شو دهد، هرگز آلودگي گناه بر دل و جان او نمي‏نشيند.

آثار فردي و تربيتي نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نيست؛ ولي اين نمونه  مي‏تواند نشانه كوچكي از اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامي باشد.

• نظافت و بهداشت:

از آنجا كه نمازگزار در برخي از مواقع همه بدن را بايد به عنوان «غسل» بشويد و معمولا در شبانه روز چند بار وضو بگيرد و پيش از غسل و وضو تمام بدن خود را از هر نوع كثافت و آلودگي پاك سازد؛ ناچار يك فرد تميز و نظيف خواهد بود. از اين نظر نماز به بهداشت و موضوع نظافت كه يك امر حياتي است كمك مي‏كند.

 • انضباط و وقت‏شناسي:

نمازهاي اسلامي هر كدام براي خود وقت مخصوص و معيني دارد و فرد نمازگزار بايد نمازهاي خود را در آن اوقات بخواند، لذا اين عبادت اسلامي به انضباط و وقت‏شناسي كمك مؤثري مي‏كند.

بالاخص كه نمازگزار بايد براي اداي فريضه صبح پيش از طلوع آفتاب از خواب برخيزد، طبعا يك چنين فردي گذشته از اين كه از هواي پاك و نسيم صبحگاهان استفاده مي‏نمايد، به موقع فعاليتهاي مثبت زندگي را آغاز مي‏كند.

آثار فردي و تربيتي نماز به آنچه كه گفته شد منحصر نيست؛ ولي اين نمونه مي‏تواند نشانه اسرار بزرگ اين عبادت بزرگ اسلامي باشد.

 

 


 

پي‏نوشت‏ها

1. سوره طه، آيه 14.

2. سوره عنكبوت، آيه 45.

دسته ها : نماز
پنج شنبه پنجم 5 1391 11:24
X