معرفی وبلاگ
حضرت آیت الله خامنه ای در نشست اندیشه های راهبردی ؛ نقش و سهم بانوان را در نظام اسلامی ممتاز و بی بدیل دانستند و خاطر نشان کردند : " نقش بانوان در دوران مبارزه پیروزی انقلاب اسلامی ، بعداز انقلاب بویژه دوره بسیار سخت دفاع مقدس و در عرصه های مختلف ، نقش مؤثر ، ممتاز و بی جایگزینی است که با هیچ معیاری قابل اندازه گیری نیست ." از نگاه رهبر انقلاب اسلامی ، اولین کسی که نقش و جایگاه ممتاز بانوان را درک کرد و زمینه ساز نقش افرینی برجسته زنان در عرصه های مختلف شد ، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1061203
تعداد نوشته ها : 116
تعداد نظرات : 9
Rss
طراح قالب
GraphistThem267

 

انتشار خبر دستگيري امام خميني(ره) نه فقط قم و تهران، بلكه سراسر ايران را به جوش و خروش آورد. قيام 15 خرداد در دفاع از حريم مرجعيت شيعه شكل گرفت و به تعبير امام خميني مبدأ تاريخ انقلاب اسلامي نام نهاده شد.

 

بي شك يكي از مهم ترين وقايعي كه در شكل گيري و تعيين ماهيت انقلاب اسلامي تاثيرگذار بوده، قيام 15 خرداد است.
اين قيام مردمي كه به تعبير بسياري از نويسندگان و محققان نقطه عطف تاريخ انقلاب اسلامي است زمينه ساز و جهت دهنده حركت هاي بعدي مردم در نهضت اسلامي عليه رژيم پهلوي و حاميان آن شد. اين قيام با داشتن ويژگي ها و مشخصاتي ماهيت نهضت اسلامي را از نهضت هاي ديگر جدا كرد.
امام خميني (ره) در سخنراني تاريخي عصر عاشوراي سال 1342 با شجاعت به انتقاد صريح از محمدرضا پهلوي و سياست هاي ضداسلامي و وطن فروشانه وي پرداخت.

در پي اين سخنراني حماسي و سرنوشت ساز بود كه حكومت به فكر تعرض به حريم مرجعيت افتاد.

دستگيري امام خميني در 15 خرداد، مردم سراسر ايران را در حمايت از وي به صحنه آورد و جلوه اي مهم از پيوند مردم و مرجعيت شيعه را آفريد كه ريشه در باورهاي عميق ديني داشت.
عنوان كتاب «نامه نيمه خرداد» بر اساس يكي از اشعار امام خميني(ره) است كه سروده اند: «سال ها مي گذرد، حادثه ها مي آيد، انتظار فرج از نيمه خرداد كشم.»
«نامه نيمه خرداد» به مناسبت پنجاهمين سالروز قيام 15 خرداد تأليف شده است كه شامل بخش هاي زير است:
* كليات
* 15خرداد، 15 خرداد آفرين
در اين فصل به معرفي 15 شخصيت موثر در قيام 15 خرداد مي پردازد. در ميان اين شخصيت ها مي توان افرادي چون شهيدان مهدي عراقي و طيب حاج رضايي و مرحوم حجت الاسلام و المسلمين محمدتقي فلسفي و مرحوم آيت الله سيدمحمود طالقاني را ديد.
• 15خرداد به روايت 15 سند
15 سند مهم مرتبط با قيام 15 خرداد در اين فصل آمده است.
*  15خرداد در آيينه 15 خاطره
15 خاطره از قيام 15 خرداد با توجه به ابعاد اين موضوع انتخاب شده است. اين خاطرات به صورت كتابخانه اي و بر اساس كتاب هاي منتشر شده گردآمده  است.
*  15خرداد در آيينه 15 كتاب
15 كتاب درباره قيام 15 خرداد در اين فصل معرفي شده است.
* 15خرداد، 15 محقق
به معرفي 15 پژوهشگر در عرصه تاريخ نگاري و نقش آنها در حوزه تاريخ نگاري انقلاب مانند مرحوم علي دواني، سيدحميد روحاني و جواد منصوري پرداخته شده و در روزشمار از اين كتاب هم فهرستي از شهداي 15 خرداد 1342 به مخاطبان ارائه مي شود.
«نامه نيمه خرداد» را مجتبي سلطاني احمدي و رحيم نيكبخت ميركوهي نگاشته اند. اين كتاب در 160 صفحه از سوي انتشارات خانه كتاب در سال 92 منتشر شده است.

الهام بادينلو - جام جم


دسته ها :
چهارشنبه پانزدهم 3 1392 9:17
X