معرفی وبلاگ
حضرت آیت الله خامنه ای در نشست اندیشه های راهبردی ؛ نقش و سهم بانوان را در نظام اسلامی ممتاز و بی بدیل دانستند و خاطر نشان کردند : " نقش بانوان در دوران مبارزه پیروزی انقلاب اسلامی ، بعداز انقلاب بویژه دوره بسیار سخت دفاع مقدس و در عرصه های مختلف ، نقش مؤثر ، ممتاز و بی جایگزینی است که با هیچ معیاری قابل اندازه گیری نیست ." از نگاه رهبر انقلاب اسلامی ، اولین کسی که نقش و جایگاه ممتاز بانوان را درک کرد و زمینه ساز نقش افرینی برجسته زنان در عرصه های مختلف شد ، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.
صفحه ها
دسته
لينك سازمان زنان
لينك دوستان
سايت مراجع تقليد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 857121
تعداد نوشته ها : 1937
تعداد نظرات : 211
Rss
طراح قالب
GraphistThem267

افسران - چرا ذكر «كذالك الله ربي» را قبل از قنوت مي‌گوييم؟

 

چرا ذكر «كذالك الله ربي» را قبل از قنوت مي‌گوييم؟

 

سورهٔ توحيد داراي مضامين بلندي است كه به نوعي شناسنامه خداوند است، در اين سوره خداوند را به توحيد و بي‌نيازي معرفي مي‌كند؛ لذا عبارت «كذلك الله ربّي» تأكيد و اعترافي است از طرف قاري و خواننده كه خداوند همين گونه است كه اين سوره مباركه معرفي مي‌كند.

در روايتي آمده است كه امام باقر(ع) بعد از قرائت سورهٔ توحيد، مي‌فرمود: كذلك الله ربّي؛ يعني خداي من همان‌گونه است كه در اين سوره بيان شده است.[1]

لذا فقها در باب قرائت سوره توحيد در نماز گفته‌اند: مستحب است بعد از خواندن سورهٔ «قل هو اللّٰه احد»، يك، يا دو، يا سه مرتبه «كَذَلِكَ اللّٰهُ ربّي» يا سه مرتبه «كَذَلِكَ اللّٰهُ رَبُّنٰا» بگويد.[2]

پس گفتن اين عبارت مخصوص ركعت دوم و قبل از قنوت نيست و در هر ركعت كه سورهٔ توحيد خوانده شود، مستحب است بعد از آن اين عبارت گفته شود.

[1]. حر عاملي، محمد بن حسن، وسائل الشيعه، ج 6، ص 71، موسسه آل البيت، قم، 1409 ق.
[2]. توضيح المسائل(محشي)، ج 1، ص 560.

 

 

دوشنبه نوزدهم 1 1392 11:6

 

- خواب اول شب

۲- سحر خيزي ( معيار اذان است)

۳- بيدار ماندن بين الطلوعين( مدت زمان ميان اذان صبح تا طلوع آفتاب) ميگويند هواي

بين الطلوعين هواي بهشت است و بسيار انرژي زا و براي تقويت اعصاب فوق العاده

مفيد مي باشد.

* بعد از بيدار شدن از خواب اول بايد دندان ها شست. سپس بايد يك ليوان آب

نوشيده شود كه باعث نرمي مزاج و رفع يبوست ميشود . بعد از نوشيدن آب و اقامه

نماز صبح ۲۱ عدد مويز يا يك عدد سيب ميل شود.

۴- ۱۵ دقيقه نرمش بعد از نماز صبح

۵- سه بار نفس عميق بين الطلوعين

۶- صبحانه بايد زود و مقوي مصرف شود

۷- شام سبك خورده شود

۸- غذا زياد جويده شود

۹- پرهيز از كم خوري و پر خوري

۱۰- استنشاق ۵ بار در روز هر بار ۳ دفعه: كف دست را از آلودگي پاك كرده و آن را پر

از آب كرده و آب را تا جايي كه ميتوانيم از بيني مان بالا مي كشيم و مجراي تنفسي

را تميز ميكنيم.

۱۱- يك روز در ميان دوش با آب ولرم

۱۲- هر روز ۲۰ دقيقه پياده روي

۱۳- تفريح سالم ( گردش با دوستان سالم و متقي ، بازي فوتبال يا واليبال و يا…)

۱۴- ورزش نسبتاً سنگين هفته اي ۳ روز

۱۵- براي كساني كه ضعف اعصاب شديد دارند و احياناً قرص اعصاب مصرف مي كنند

علاوه بر عمل دقيق به برنامه هاي فوق دم كرده گل گاو زبان و سنبله طب و ليمو

خشك و نبات را مصرف كنند.(شب ها قبل از خواب )

امام حسين عليه السلام فرموده اند:

در مدت عمرتان نسبت به صحت بدن هايتان مبادرت كنيد . 

 

 تصاوير زيباسازي وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقي، روزگذر دات كام http://www.roozgozar.com

 

افسران - جلسه غيبت

 

موضوع جلسه: بردن آبروي مومن

رئيس جلسه: شيطان

دبير جلسه: نفس اماره

منشي جلسه: هواي نفس

زمان جلسه: وقت بيكاري

مكان جلسه: هرجا خدا فراموش شود

پذيرايي جلسه: گوشت مردار برادران ديني

از شركت در اين جلسه جداً خودداري فرمائيد

.............................................................................

غيبت كردن ، خوردن گوشت برادر مؤمن مرده (سوره حجرات /12)

غيبت ، حرام است همچون خون ومال وآبروي مؤمن (رسول الله ص)


غيبت ، بد تر از زناست (رسول الله ص)


غيبت ، باعث مبغوض شدن نزد خدا ومردم (امام علي ع)


غيبت ، منفور ترين مردم نزد خدا شدن (امام علي ع)


غيبت ، از زشت ترين فرومايگيها (امام علي ع)


غيبت ، بزرگترين گناه (امام علي ع)


غيبت ، باعث لعن شدن (امام كاظم ع)


غيبت ، خورش سگهاي دوزخ (امام سجاد ع)

 

 

چهارشنبه هجدهم 11 1391 13:39

 

 

چهارشنبه هجدهم 11 1391 12:10

 

ابن بابويه از ابو حمزه روايت كرده است كه از امام جعفر صادق (عليه السلام) پرسيدم كه چگونه صلوات فرستم بر محمد و آل محمد ؟ 

فرمود كه مي گوييد:

« صَلَواتُ اللهِ وَ صَلَواتُ مَلائِكَتِهِ وَ أنبيائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جَميعِ خَلقِهِ علي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ السَّلامُ عَلَيهِ وَ عَلَيهِم وَ رَحمَهُٔ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ » ؛

عرض كردم چه خواهد بود ثواب آن ؟

فرمودند: به خدا قسم از گناهان بيرون مي آيد مانند روزي كه از مادر متولّد شده است  .

 

 

چهارشنبه هجدهم 11 1391 11:33

 

 

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ. لقمان آيه : 6 

ترجمه آيت الله مشكيني ره :

و از مردم كساني هستند كه سخنان لهو و بيهوده را مي‏خرند (مانند غناء طرب‏آور، ترانه‏هاي فاسد، اشعار و گفتارهاي ركيك، بهتان و غيبت‏ سرايي، رمان‏ها و افسانه‏هاي فسادانگيز و غيره) تا جاهلانه (مردم را) از راه خداوند گمراه سازند و آن را به مسخره گيرند آنها عذابي خواركننده خواهند داشت .

 

»»» شان نزول آيه

 

1- "نضر بن حارث" مرد تاجري بود و به ايران سفر مي‏كرد و در ضمن، داستانهاي ايرانيان را براي قريش بازگو مي‏نمود و مي‏گفت: اگر محمد براي شما سرگذشت عاد و ثمود را نقل مي‏كند، من داستانهاي رستم و اسفنديار و اخبار كسري و سلاطين عجم را باز مي‏گويم! آنها دور او را گرفته، استماع قرآن را ترك مي‏گفتند. كه اين آيه در مورد او نازل شد. 2- بعضي گفته‏اند كه اين آيه در باره مردي نازل شده كه كنيز خواننده‏اي را خريداري كرده بود و شب و روز براي او خوانندگي مي‏كرد و او را از ياد خدا غافل مي‏ساخت.

»»» تفسير مجمع البيان:

از ديدگاه بيشتر مفسّران منظور از سخنان بيهوده در آيه شريفه، غنا و آوازه‏خواني و موسيقي است.

از «ابن عباس» و «ابن مسعود» و ديگران نيز همين ديدگاه روايت شده است. و در شماري از روايات از سه امام راستين حضرت باقر، صادق و رضا - كه درود خدا بر آنان  نيز روايت رسيده است كه: موسيقي و آوازه‏خواني از سخنان بيهوده و «لهوالحديث» است، قالوا منه‏الغناء

از حضرت صادق عليه‏ السلام آورده‏اند كه در تفسير آيه فرمود:

هوالطعني بالحقّ والاستهزاء به...

منظور، زبان به طعنه زدن و ناروا گشودن به حقايق و ارزشها و به ريشخند گرفتن آنهاست، كه پاره‏اي از مردم نادان و سركشي بدان دست مي‏يازد؛ درست بسان دجالگردي «ابوجهل» و همفكران گمراهش كه نزد قريش آمدند و سركرده آنان گفت: هان اي گروه قريش! آيا من از «زقوم» دوزخ كه محمد (ص) شما را از آن مي‏ترساند، به شما ندهم و نخورانم؟ 

و آن‏گاه دستور داد براي آنان كره و خرما آوردند و در حالي كه آنان را به خوردن آنها فرا مي‏خواند، باريشخند و دلقك‏بازي مي‏گفت: اين است همان قومي كه محمد (ص) شما را از آن مي‏ترساند!

آن‏گاه امام صادق عليه‏ السلام افزود:

و از جمله سخنان بيهوده، آوازه خواني است: و من‏الغناء.

با اين بيان از آيه شريفه اين نكته دريافت مي‏گردد كه هرچه انسان را سرگرم سازد و از ياد خدا و فرمانبرداري او باز دارد جزء سخنان بيهوده مي‏باشد، و تفاوتي نمي‏كند كه كار بيهوده و بي‏معنا سرگرم كننده باشد، و يا سخن گمراه‏گر؛ به كار بردن ابزار و آلات موسيقي باشد، يا به ريشخند گرفتن كتاب پرشكوه خدا.

«ابومسلم» در تفسير آيه اين ديدگاه را برگزيده، امّا «عطا» مي‏گويد: منظور از سخنان بيهوده، كارهاي بي‏هدف و بيهوده و سرگرم كننده و دروغ است.

«قتاده» و «بكلي» نيز برآنند كه: هر گفتار و كرداري كه بازيچه و بيهوده به‏شمار آيد، و نيز هر دروغ و افسانه‏بافي و سخن ناروايي جزء «لهوالحديث» است و قرآن از آنها هشدار مي‏دهد.

«ابن عمر»، از پيامبر گرامي آورده است كه در تفسير آيه مورد بحث مي‏فرمود: منظور كساني هستند كه در راه باطل و بيداد بريز و بپاش مي‏كنند، امّا در راه درست و پسنديده ديناري هزينه نمي‏نمايند و دل آنان به آن راضي نمي‏گردد.

در ادامه آيه شريفه مي‏فرمايد:

لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ‏

تا بدون هيچ آگاهي و دانشي از درستي كار ناروا و راه و رسم خود، افزون بر گمراه ساختن خويش، ديگران را نيز از راه خدا به بيراهه كشد و گمراه سازد.

اره‏اي واژه «لَيضل» به فتح خوانده‏اند كه در آن صورت منظور اين است كه: تا به بيراهه افتد و گمراه گردد، چرا كه فرجام اين راه و اين كار زشت و ظالمانه خواه‏ناخواه گمراهي است، و كسي كه چنين راهي را برگزيند، سرانجام كارش به تباهي و نگونساري مي‏انجامد، اگر چه سخنان بيهوده و باطل را به هدف گمراهي نيز پيروي نكند و خريداري ننمايد.

وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا

و آن را تمسخر و ريشخند گيرد.

منظور به‏باد تمسخر گرفتن آيات انسان‏ساز قرآن و يا راه و رسم و برنامه‏اي است كه انسان را به خدا نزديك مي‏سازد.

ُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ‏

اينان هستند كه عذابي خواركننده خواهند داشت، و خدا آنان را به كيفر كردار زشت و ناپسندشان به خفت و خواري خواهد كشيد.

 

 

چهارشنبه هجدهم 11 1391 11:26

 

افسران -  فوايد نماز شب

فوائد نماز شب خواندن ....

 

1) باعث خشنودي خدا و دوستي ملائكه است.

2) باعث مباهات خداوند بر فرشتگان است.

3) باعث درخشش براي اهل آسمان همانند ستارگان است.

4) باعث روشني دل است.

5) باعث استجابت سريع دعا است.

6) باعث پزيرش توبه و پاك شدن از گناهان از جانب حضرت حق است.

7) باعث كفاره گناهان است.

8) باعث زيبايي صورت و شادابي چهره و نوراني شدن آن در طول روز است.

9) باعث سلامتي و تندرستي و رفع انواع بيماريهاي جسمي و روحي است.

10) باعث از بين رفتن غم و اندوه و تقويت نور چشم است.

11) باعث تمسك يافتن به اخلاق انبياء و اولياي خداوند است.

12) باعث انجام دادن سنّت پيامبران و صالحان است.

13) باعث تابش نور خدا به او مي‌شود.

14) باعث مهر و محبت و محبوب القلوب شدن بين مردم است.

15) باعث افزايش عمر است.

16) باعث جلب رزق و روزي فراوان و ادعاي قرض است.

17) باعث نوعي صدقه است.

18) باعث نوشته شدن چهار ثواب بزرگ براي خود است.

19) خداوند نه صف از ملائكه پشت سر نمازگزار قرار مي‌دهد.

20) كليد رفتن به بهشت و جواز عبور از پل صراط است.

21) زينت آخرت و نور مؤمن در آخرت است.

22) نماز شب همچون سايباني در روز قيامت است بر سرش.

23) نماز شب لباس بدن نمازگزار است در روز قيامت درحاليكه همه عريانند.

24) نماز شب در روز قيامت همچون نوري در برابرش است و چشم نمازگزار نماز شب در روز قيامت شادمان است.

25) نماز شب ميان شخص نمازگزار و آتش جهنم همچون حائلي فاصله مي‌گذارد.

26) ميزان اعمال خوب نمازگزار در روز قيامت سنگين است.

27) نماز شب همچون تاجي در روز قيامت است بر سرش.

28) چراغي است براي تاريكي قبر و برطرف كننده وحشت تاريكي قبر است.

29) نماز شب همچون مشعلي نوراني است در تاريكي قبر

30) نماز شب، نمازگزار را از عذاب قبر ايمن مي‌كند و برات آزادي از آتش جهنم است.

 

 

سه شنبه شانزدهم 8 1391 13:32

 

افسران - استغفار درمان همه دردها

 

توصيه اي از آيت الله العظمي بهجت ( قدس سره ) :

روايت عجيب و غريبي از حضرت رسول ـ صلّي اللّه عليه وآله وسلّم ـ نقل كرده اند كه :

« أَلا أُخْبِـــرُكُمْ [أُنَبِّـؤُكُمْ] بِـدآئِكُـمْ مِنْ دَوآئِكُـمْ؟ دَآؤُكُـمُ الذُّنُـوبُ، وَ دَوآؤُكُـمُ الإِْسْتِغْفارُ. »(1)

آيا درد و درمان شما را به شما خبر ندهم؟ درد شما گناهان، و دوا و درمانتان استغفار است.

بنده اين حديث را در جوامع روايي نديده ام.

يعني: سرت درد مي كند،« دوآؤُكُمُ الإِْسْتِغْفارُ. »؛ پايت درد مي گيرد، دواي آن استغفار است؛ گوش و دندان درد مي كند، « دوآؤُكُمُ الإِْسْتِغْفارُ. » و... يعني يك نسخه براي درمان همه ي دردها!

 

 

سه شنبه شانزدهم 8 1391 12:38

 

افسران - رعايت ادب توحيدي در گفتار

 

بانيِ بناي توحيد و يگانه پرستي، حضرت ابراهيم خليل الرّحمان عليه السلام در معرفي پروردگار جهانيان مي فرمايد:         


الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ1 آن كس كه مرا آفريده و همو راهنماييم مي‌كند

وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ2 و آن كس كه او به من خوراك مي‌دهد و سيرابم مي‌گرداند

وَإِذَا مَرِ‌ضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ3 و چون بيمار شوم او مرا درمان مي‌بخشد

وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ4 و آن كس كه مرا مي‌ميراند و سپس زنده‌ام مي‌گرداند

وَالَّذِي أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ‌ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ5 و آن كس كه اميد دارم روز پاداش، گناهم را بر من ببخشايد

حضرت ابراهيم عليه السلام در نهايت ادب، خلقت، هدايت، مرگ و حيات و حتي سير كردن، سيراب كردن و شفا دادن را نيز كار خدا مي داند. در نگاه او، آب، غذا، و دارو وسيله است و نمي تواند مستقلا منشا اثر باشد.

زيبايي كلام حضرتش وقتي دو چندان مي شود كه بيماري را كه نقص و شرّ است و به امور عدمي بر مي گردد، به خودش نسبت مي دهد و مي گويد:

وَ إِذَا مَرِ‌ضْتُ (چون بيمار شوم) و نمي گويد:

وَ إِذَا أمرِ‌َضَني (و چون بيمارم كرد)

در مقابل شيطان خبيث و ملعون وقتي از درگاه پروردگار رانده شد، اغوا و گمراه كردن را به خدا نسبت مي دهد:

قَالَ رَ‌بِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْ‌ضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ6

پروردگارا، به سبب آنكه مرا گمراه ساختي، من [هم گناهانشان را] در زمين برايشان مي‌آرايم و همه را گمراه خواهم ساخت.



تذكر به خودم: در گفتار و كردارم چقدر ادب توحيدي را رعايت مي كنم؟ جملاتي مثل

- خدا بد نده

- خدا براي هيچكس اين روزها رو نياره

- چرا دادي كه حالا بخواي بگيري

- چرا من؟

- اين چه بلايي بود كه نازل كردي؟

و امثال اين جملات كه گاه از سر جهل و ناداني به زبان مياريم و خدايي را كه منشا و مبدا هرگونه خير و نيكي است اينگونه خطاب مي كنيم، با تعاليم توحيدي حضرت ابراهيم عليه السلام و پيامبر اكرم صلوات الله عليه هم خواني دارد؟!7

___

منابع:

1-5: سوره مباركه شعرا، آيات 78-81

6: سوره مباركه حجر، آيه 39

7: توضيح آنكه هرچيزي كه از هستي برخوردار است، نيكوست، درحاليكه شرّ و سيئه كه نازيباست، هرگز مخلوق خدا نيست، بلكه نعمت هاي الهي بعد از نازل شدن، با سوء اختيار خود مكلّف و استفاده ناصحيح از آن، به شر و ناپسندي تبديل مي شود؛ به عبارت ديگر، آنچه از خدا نازل مي شود، شرّ نيست، بلكه بشر آن را آلوده مي كند يا با در نظر گرفتن برخي ملاحظات، آن را شر مي پندارد.

8: تفاسير آيات برگرفته از كتاب "ادب فناي مقربان، آيت الله جوادي آملي، جلد دوم، صفحه 364



منبع: تسنيم (taasnim.persianblog.ir/post/65/) 

 

 

 

يکشنبه جهاردهم 8 1391 11:47

ذكري براي آرامش قلب هاي نا آرام  .....

 

 

 

 

 

يکشنبه بیست و سوم 7 1391 9:44
X